Recent, am vizitat Disneyland Paris. Un loc magic, în care fericirea e mereu la ea acasă și zâmbetele celor mici creează un loc feeric, în care orice vis îndrăzneț poate deveni o posibilitate. Inspirată de cei care au făcut posibil un astfel de loc, am avut ocazia să reflectez mai mult asupra ideii de antreprenoriat.
Disneyland este un exemplu bun în care visul, afacerea, clientul satisfăcut și, deloc în ultimul rând, copilul curios, creează o poveste cu un concept de succes.
O lecție bună în tot ce înseamnă Disneyland
Dacă te gândești că este clădit din răbdarea pe care o au cei mici, care așteaptă cuminți ore în șir la cozi interminabile, își imaginează și anticipează bucuria, poți să îl asemeni cu un vis de copil transformat în realitate. Sau cu o idee de afacere transformată în succes.
Oare nu asta înseamnă și antreprenoriatul?
Însăși etimologia cuvântului francez “entrepreneur” te îndeamnă să “iei ceea ce nu a fost încă luat. M-aș duce mai departe de atât și aș spune că antreprenorul este cel care ia inițiativa, cel care ia decizia, cel care îndrăznește să…, cel care nu renunță până când nu face performanță. Antreprenorul nu este neapărat omul de afaceri, nu este neapărat ”șeful”, însă bineînțeles că este de dorit ca fiecare șef sau om de afaceri să aibă abilități antreprenoriale.
Competențe antreprenoriale poate avea și un pilot, un medic, antrenorul unei echipe de fotbal, căpitanul unei echipe de baschet, președintele țării, dar și orice altă persoană care face performanță în domeniul în care activează.
Iar educația antreprenorială, ceea ce noi ne-am propus să facem prin StartUp Kids, este de fapt un proces continuu care nu face altceva decât să-i stimuleze copilului curiozitatea de a identifica oportunități, creativitatea, curajul de a lua decizii și de a fi atent ce efecte au deciziile lui.
Antrenat de timpuriu, antreprenoriatul va conduce la o atitudine și ulterior la un comportament orientate spre eficiență și productivitate.
Pentru noi, antreprenoriatul nu are de-a face neapărat cu o formă de organizare a activității și nici antreprenorul cu vreo funcție sau poziție, ci cu performanța, eficiența, productivitatea, abilitatea de a identifica și valorifica oportunitățile.
Revenind la realitatea Disneyland, am concluzionat un lucru: copilul nu este niciodată nici prea mic, nici prea mare pentru a avea răbdare cu lucrurile, situațiile, activitățile care-i aduc o anumită satisfacție. O spun în principal cozile interminabile și „waiting time-ul” de 75 minute pentru a-l întâlni pe Mickey Mouse sau de 90 de minute pentru o experiență de 3 minute în The Twilight Zone Tower of Terror.
Răbdarea este una dintre virtuțile unui antreprenor bun. O soluție bună nu vine tot timpul rapid și adesea implică un proces mai îndelungat de probleme, rezolvări și răbdarea de a învăța constant din greșelile tale, pentru că ele înseamnă, de fapt, progresul.
Învățați de mici să privească lucrurile dintr-o astfel de perspectivă, copiii dezvoltă astfel abilitatea de a se descurca în orice situație și indiferent de domeniul pe care îl aleg, iar aceasta este, poate, una dintre cele mai importante lecții pe care le vom dezbate în cadrul StartUp Kids.